zpet na index  
Časopis studentů Právnické fakulty MU v Brně
Menu
 +  úvod
 +  poslední info
 +  poslat vzkaz
 +  redakce
SMS
 +  SMS Eurotel
 +  SMS Paegas
 +  SMS Oskar
 
Ptáme se...
Studenti, hlasujte! - ankety byly přemístěny níže
 
Galerie a jiné
+ IS.MUNI.CZ
+ Právnická fakulta MU
 
Archiv
Číslo 33
Číslo 32
Číslo 31
Číslo 30
Číslo 29
Číslo 28
Číslo 27
Číslo 26
Číslo 25
Číslo 24
Číslo 23
Číslo 22
Číslo 21
Číslo 20
Číslo 19
Číslo 18
Číslo 17
Číslo 16
Číslo 15
Číslo 14
Číslo 13
Číslo 12
Číslo 11
Číslo 10
Číslo 09
Číslo 08
Číslo 07
Číslo 06
Číslo 05
Číslo 04
Číslo 03
Číslo 02
Číslo 01

Časopis: Octopus číslo 04
ČLÁNEK: Počet zobrazení 2499. (Sessions 2353)
Gilles Kepel / Boží pomsta
     

Gilles Kepel / Boží pomsta

Křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět) Atlantis Brno, 1996, 172 str.

V Brně lidé před časem protestovali proti záměru vybudovat zde mešitu. Jako jeden z důvodů pro tento svůj odpor uváděli, že se obávají, aby se mešita nestala centrem islámského fundamentalismu. I když celkem nepochybuji, že tento argument je pouze pokusem racionalizovat vzrůstající xenofobii naší společnosti, faktem zůstává, že většině lidí se v souvislosti s tímto slovním spojením vybaví nepěkné asociace. Vybuchlé autobusy v Izraeli. „Bez dcerky neodejdu.“ Honba za Salmanem Rushediem. Ale už málokoho napadne, že podobné jevy se vyskytují i v jiných velkých náboženstvích, byť ne tak často. (Vražda izraelského premiéra. Teroristické útoky na americké nemocnice ze strany militantních odpůrců potratů.)

Francouzský sociolog Gilles Kepel provádí ve své knize pozoruhodné srovnání současnosti tří „náboženství Knihy“. Tento vědec po několikaletém intenzivním výzkumu islámských hnutí zjistil, že některé křesťanské a židovské proudy s nimi vykazují nápadnou podobnost. Výsledkem těchto pozorování je tato kniha. Její základní teze spočívá v tvrzení, že v 70. letech dochází po celém světě k vystřízlivění z levicových ideologií a k určité myšlenkové bezradnosti, která byla živnou půdou pro revitalizaci náboženských hnutí.

Část intelektuálů a především mladá technická inteligence, která se právě v této době v mnohem větším měřítku přihlašuje k těmto hnutím, relativně novým způsobem interpretuje posvátné texty a výrazně politizuje tato hnutí na rozdíl od tradičních duchovních, kteří jsou ve společenských záležitostech velmi opatrní. Jejich základním bodem, zcela společným pro všechna náboženství, je boj proti laickosti a moderně. Popírají organizaci společnosti, ať už v jejích světských základech (katolíci v Evropě), nebo v jejích světských úchylkách od určitého základu (evangelikálové v USA, islamisté).

Tvrdí, že moderní společnost vykonstruovaná rozumem bez boha není s to vytvořit hodnoty či projekt, se kterým by bylo možno se ztotožnit, což vede k anomii. K politickému průlomu těchto hnutí došlo na konci 70. let. Nejde už o modernizaci náboženství, ale o návrat náboženství do společnosti, znovunabytí pozic ztracených osvícenstvím a modernou! Nejzajmavějším příkladem tohoto posunu je vývoj katolické církve po Vatikánu 2. 

Osobně mě nejvíce zaujala kapitola o „televangelismu“ v USA. Jde o to, že někteří kazatelé využívají nejmodernějších telekomunikačních prostředků, především televize, k šíření svých zásadních „Pravd“. Jedná se sice o bezuzdnou demagogii a začasté o prachsprostý kšeft, ale účinek především na obyvatele amerického jihu je bohužel značný. Za všechny bych jmenoval Jerryho Falwella, vůdce nábožensko-politického hnutí „Morální většina“. Název je odvozen od teze, že většina hodných, morálních Američanů je ovládána menšinou bezbožných liberálů, proti kterým je třeba bojovat.

Ostatně, kdo z vás viděl nový film Miloše Formana „Lid vs Larry Flint“ ví, koho mám na mysli. Mimochodem, termín „fundamentalismus“, jak jsem se dočetl, pochází právě ze Spojených států, kde v roce 1910 vyšlo 90 statí od různých protestantských teologů, kteří byli proti jakémukoli kompromisu s moderností okolního světa.

Právě nedostatek tolerance a střet různých megapravd vytváří konflikty.Tím se vlastně dostávám na začátek svého článku a problému s brněnskou mešitou. Jestlipak onen halasný odpor nebyl částečně projevem jiného fundamentalismu, pro změnu křesťanského.

-scr-

Autor: -scr-

    Hodnocení
Hodnocení
vynikající --[ 1 2 3 4 ]-- propadák
(hlasovalo 3 čtenářů)
   
Pro elektronický archiv zpracoval: TomášTyl
Octopus číslo 04

 

Nadějné vyhlídky

Multi- a intermediální všeuměl

Vadí-nevadí

STUDENT-FIRMA

Ad státnice

Právně sociální servis zahájil svou činnost

Zprávy ze senátu aneb jak o vás rozhodujeme

Gilles Kepel / Boží pomsta

ELITOKRATICKÝ PASKVIL

LOTERIE „MIZÉRIE“

O ŠKOLÁCH STÁTNÍCH A JINÝCH

I love the people, I love the pivo, I love Brno!

Chapadlo

Hospody

Fikce

J.W.GOETHE - Faust

 


(c) Copyright Octopus 2001, 2002
 powered by juristic with partners