zpet na index  
Časopis studentů Právnické fakulty MU v Brně
Menu
 +  úvod
 +  poslední info
 +  poslat vzkaz
 +  redakce
SMS
 +  SMS Eurotel
 +  SMS Paegas
 +  SMS Oskar
 
Ptáme se...
Studenti, hlasujte! - ankety byly přemístěny níže
 
Galerie a jiné
+ IS.MUNI.CZ
+ Právnická fakulta MU
 
Archiv
Číslo 33
Číslo 32
Číslo 31
Číslo 30
Číslo 29
Číslo 28
Číslo 27
Číslo 26
Číslo 25
Číslo 24
Číslo 23
Číslo 22
Číslo 21
Číslo 20
Číslo 19
Číslo 18
Číslo 17
Číslo 16
Číslo 15
Číslo 14
Číslo 13
Číslo 12
Číslo 11
Číslo 10
Číslo 09
Číslo 08
Číslo 07
Číslo 06
Číslo 05
Číslo 04
Číslo 03
Číslo 02
Číslo 01

Časopis: Octopus číslo 20
ČLÁNEK: Počet zobrazení 2889. (Sessions 2656)
Ferda a ti okolo
     

Ferda a ti okolo

Výstava ke stoletému výročí narození Ondřeje Sekory byla příjemnou možností jak strávit březnovou odpolední hodinku. Sekora je celkem v pěti sálech představen šířeji než jen jako zručný kreslíř hmyzofil. První místnost je věnována Sekorovi pre-ferdovskému: několik péro-vých uvolněných komiksů (Kapitán Ani Muk), které tak trochu působí dojmem kreslířských a humoristických cvičení autora, a zajímavé pastely, které naznačují především Sekorův cit pro kompozici a barvu.

Následujícím třem sálům už vládne Ferda mravenec, kterému se Ondřej Sekora inten-zivně věnoval od poloviny třicátých do padesátých let. Nějakou knihou o Ferdovi asi někdy listoval každý, takže tyhle obrázky jsou hlavně příjemnou vzpomínkou na dětství každého z nás. Musím ovšem říci, že obrovsky na mě zapůsobilo několik pérovek v prvním ferdovském sále, které jsou o válce a jsou naturalististicky drastické.

Mravenci trhaní minometnou palbou, nafouklí mrtví mravenci ležící v zatopených dírách po granátech, kusy mravenců namotanů na protitankových zátarasech, všichni s výmluvnými výrazy na tvářích. Bůhví, co tehdy pana Sekoru přimělo na chvíli odložit červený puntíkatý šátek.

Padesátá léta v mraveništi a Ferdovo kolektivizování je zastoupeno jen decentně (Mravenci se nedají, 1958) a Sekorova amerického brouka na výstavě neuvidíte žádného. Trošku škoda, ale je to asi třeba chápat, pokud tahle výstava má být pocta kreslíři.

Poslední místnost je asi nejzajímavější. Dokumentuje Sekorovo působení jako karika-turisty Lidových novin v třicátých letech. Obrázky prvorepublikových politiků, afér a problé-mů (obligátní železnice; pletichy a pomluvy politiků; tunelování) jsou tak aktuální, že by Li-dovky některé z nich mohly otisknout klidně znova a nikdo by nic nepoznal. Vychází mi z toho vcelku uklidňující závěr: jestli se dnes o první republice mluví jako o zlaté éře rozkvětu demokracie, třeba se tak za padesát let bude hodnotit i ten bordel, co tu máme teď.

Milan Vacík

Ondřej Sekora 1899-1999, Moravská galerie Brno, Pražákův palác, do 8.4.2000

Autor: Milan Vacík

    Hodnocení
Hodnocení
vynikající --[ 1 2 3 4 ]-- propadák
(hlasovalo 4 čtenářů)
   
Pro elektronický archiv zpracoval: TomášTyl
Octopus číslo 20

 

Chapadlo

Básně II.

Vojna pro právníky

Události na 100 metrů překážek

Vědecká konference T. G. Masaryk a jeho univerzita v r. 2000

Ke změnám studijního plánu

Senátní zpravodaj

Naposledy k povinným seminářům

Vox scholari de necessitates

Ti všichni okolo

Právník mýtu zbavený

Hospody

Uklízečka z Honkongu

Čím zaujmout zkoušejícího

Ferda a ti okolo

Výjezdní doložka II

Čachtická paní

Básně

 


(c) Copyright Octopus 2001, 2002
 powered by juristic with partners