zpet na index  
Časopis studentů Právnické fakulty MU v Brně
Menu
 +  úvod
 +  poslední info
 +  poslat vzkaz
 +  redakce
SMS
 +  SMS Eurotel
 +  SMS Paegas
 +  SMS Oskar
 
Ptáme se...
Studenti, hlasujte! - ankety byly přemístěny níže
 
Galerie a jiné
+ IS.MUNI.CZ
+ Právnická fakulta MU
 
Archiv
Číslo 33
Číslo 32
Číslo 31
Číslo 30
Číslo 29
Číslo 28
Číslo 27
Číslo 26
Číslo 25
Číslo 24
Číslo 23
Číslo 22
Číslo 21
Číslo 20
Číslo 19
Číslo 18
Číslo 17
Číslo 16
Číslo 15
Číslo 14
Číslo 13
Číslo 12
Číslo 11
Číslo 10
Číslo 09
Číslo 08
Číslo 07
Číslo 06
Číslo 05
Číslo 04
Číslo 03
Číslo 02
Číslo 01

Časopis: Octopus číslo 25
ČLÁNEK: Počet zobrazení 2094. (Sessions 2018)
Začátek světa
     

Začátek světa

Námět a scénář: Pavel Melounek, Vladimír Macura, Dan Svátek, Vladimír Drha

Režie: Pavel Melounek, Dan Svátek, Vladimír Drha

Hrají: Jiří Hána, Miroslav Šimůnek, Jiří Hálek, Michaela Kuklová, Jan Tuna a další

Produkce: Pavel Melounek, Marek Brodský, Jiří Pomeje, Ondřej Šrámek

Výrobce: Whisconti, Fronda film, ČT

Premiéra: 2.11.2000

Přelom února a března je v českém filmovém světě již tradičně (existuje-li v našem novostátě něco jako tradice) obdobím úvah, tipů, předávání a oslav - to vše pod hlavičkou českého mikrooscara jménem Český lev. Povídkový film Začátek světa má již několik týdnů před vyhlášením těchto cen své jisté, obdržel totiž nepříliš prestižní plyšovou mutaci této ceny, která je věnována nejhoršímu filmu sezóny. Tvůrci si tuto cenu nevyzvedli - kdo by vážil cestu pro kus plyše... - a tak ani nestihli okomentovat, zda si toto "ocenění" zaslouží. Zaslouží?

Pokud splňujete alespoň jednu z těchto vlastností: máte rádi Telč, nevadí vám ani větší než malé množství neprofesionálnosti, pořád si myslíte, že pravda a láska nakonec....no znáte to; pak by vás Začátek světa neměl naštvat. Tři povídky, z nichž se film skládá mají totiž mnohé společné: jsou naivní (pro někoho až drze), odehrávají se ve zmíněném malebném maloměstě na Vysočině - dokonce se tváří tak, jako by se v něm opravdu odehrály - a nebojte se, nakonec vlastně dobře dopadnou. Ostatně jestli máte cit pro psychologii autora, možná vám bude tenhle fakt zřejmý již po několika prvních replikách - trochu neohrabaných a hrubě naivních ve stylu křes´tanství pro dvacetileté.

Nebezpečí nesourodosti povídek odvrátili autoři jednak dodržením jednoty postav a místa - místo se nemění vůbec a hlavní postavy z jedné povídky se v té druhé zase okrajově objeví - a především originálním řešením problému jednoty času. Jako si každý Američan pamatuje, kde byl, když zastřelili Kennedyho, my středoevropané obvykle tušíme, co jsme dělali předloni na Velký Pátek, na zatmění Slunce a na Silvestra. Takže pokud divák chce a paměť a jistá dvoukolejnost myšlení mu to umožní, může si vedle příběhu na plátně promítat vlastní tehdy zažité mikrotragikomedie. Nebojte se, neodejdete se schizofrenií, možná spíš s pocitem, že jste v tom filmu vlastně taky trochu hráli. A možná vám tohle srovnání zaměstná obě hemisféry natolik, že přehlédnete i mizerné pokusy o poezii v první povídce, překombinovanost point v druhé a trošku násilné a prvoplánové vmáčknutí propagandisticky dojemné dvojice gayů v poslední. Jak ukazuje "ocenění" špičky našich filmových kritiků, ne všichni to dokáží. Přál bych vám, aby vy jste tahle začátečnická uklouznutí mohli přehlédnout. A jestli budete mít po Začátku světa ještě něco na srdci, "zařvěte to pořádně na celej svět..." Dobrou noc.

Pavel Molek

Pavel Molek

    Hodnocení
Hodnocení
vynikající --[ 1 2 3 4 ]-- propadák
(hlasovalo 5 čtenářů)
   
Pro elektronický archiv zpracoval: TomášTyl
Octopus číslo 25

 

Chapadlo

JSEM JIŽ ZNAČNĚ OBNOŠEN - Rozhovor s prof. Josefem Bejčkem

Brautigan bořící i tvořící

Začátek světa

Vyhlášení soutěže Octopusu

NOVÝ UNDERGROUND aneb KNIHKUPECTVÍ BEZ SOUČASNÉ POEZIE A NETUCTOVÉ PRÓZY?

Jak se dělají státnice

Sčítání a my

Rovné volební právo II.

Poslední pomoc

Medvědí služba?

Menzy

Kytice a ti druzí

…a kam chceš dojet, člověče? NEVÍM, ALE JET SE MUSÍ

Kdyby...

Kapesní komentář (zejména) k volebnímu zákonu

Hospody

Chvála kantorské roztržitosti

Cimrman, právo a umění

 


(c) Copyright Octopus 2001, 2002
 powered by juristic with partners