E-obchod
Ve čtvrtek 5.4.2001 proběhla na půdě fakulty jednodenní konference Elektronický obchod v českém a evropském horizontu. Vzhledem k tomu, že ji pořádalo naše studentské sdružení Páragraf a já byl asi jediným nepořadatelem z našich řad (teoreticky), musím akademické veřejnosti podat alespoň přiměřeně nezávislou zprávu. Druhým důvodem je fakt, že jsem jako jediný z redakce z výše zmíněných důvodů seděl v posluchárně a byl přítomen samotným prezentacím. Z toho také vyplývá jednoduché ponaučení: pokud vás něco zajímá, rozhodně o tom nepořádejte konferenci.
Moderování se ujal odborně připravený Milan Vacík, mj. bývalý šéfredaktor Octopusu. Zahájení si vzali na svá bedra prof. Jiří Zlatuška, rektor MU, a doc. Jan Svatoň, děkan PrF MU. Zejména v případě prvního z nich bylo vzhledem k jeho odbornému zaměření možná škoda, že se nemohl zúčastnit dalších částí konference, protože jeho pohled na mnohá témata je často odlišný od většiny ostatních, a proto by jistě obohatil i tak již (překvapivě) plodnou diskusi.
Samotný program byl tematicky rozdělen do dvou bloků a to do dopoledního na téma Praxe elektronického obchodování v ČR a odpoledního s názvem Perspektivy e-businessu. Na velmi dobré úrovni zpracované jednotlivé příspěvky potěšily zejména svou provázaností s počítačovou (event. internetovou) prezentací. První blok uvedl Tomáš Prouza (ředitel Peníze.cz) s tématem Internet a finanční instituce, jenž shrnul zejména analýzu současného stavu elektronického bankovnictví a jeho možného budoucího vývoje. Druhým řečníkem byl Miroslav Chochola (epravo.cz), který se zabýval zejména právní úpravou (českou i evropskou) obchodování prostřednictvím internetu. Nikola Rafaj (Villusion) nastolil téma více specifické, totiž Mikroplatby na internetu. Posledním přednášejícím v tomto bloku byl Michal Bernášek (Juristic.cz), jenž částečně navázal na M. Chocholu tématem Internetové podnikání z pohledu zákazníka. Poté následovala poměrně dlouhá a široká diskuse na předestřená témata.
Po přestávce na občerstvení následoval odpolední blok, otevřený velmi suverénním Ondřejem Bartošem (First Tuesday CZ) se zaměřením na rozbor internetového podnikání v ČR. Následoval příspěvek Jiřího Grunda (časopis Ekonom a inkubátor E-konom) Budoucnost e-businessu v ČR, podrobně rozebírající hlavně charakteristiku a účel inkubátorů elektronického obchodu. Vystoupení následujícího a také posledního řečníka Martina Frimmela (PrF MU) na téma Prostředky a možnosti reklamy v prostředí internetu předcházela opět bujná diskuse.
Pokud bych se měl pokusit o celkové zhodnocení, musím zdůraznit, že se organizátorům (díky patří Vlaďce, Tomovi a Martinovi) podařilo koncentrovat široké spektrum odborníků, kteří se daným tématem zabývají v praxi a tudíž se nejednalo o obvyklé zdvořilé ploché „blábolení nad nesmrtelností chrousta“. Příznačné snad je, že v následném neformálním diskusním odpoledni vznikl široce vítaný nápad uspořádat v Brně větší konferenci se zaměřením na internet a právo. Příspěvky z již proběhlé konference budou pravděpodobně publikovány prostřednictvím elektronického sborníku.
Miroslav Jurman
Článek byl napsán pro Octopus a Univerzitní noviny.