Kamenná divadla 2002/2003
Bývá zvykem, že v Octopusu uveřejňujeme recenze obzvláště na díla alternativní scény. A co „kamenná divadla“, ptám se?! Nuže pojďme se podívat na to nejzajímavější, co v této divadelní sezóně chystá Janáčkovo a Mahenovo divadlo – čili Národní divadlo v Brně. Pro upřesnění: balet a opera je vždy v Janáčkově divadle (to „skleněné“) a činohra, případně zpěvohra má lokaci v Mahenově divadle („to staré“).
Začalo to premiérou v Janáčkově divadle - Dvořákův Jakobín 19.9. – ano, v Janáčkově se stále více hraje "česká klasika". Co v Janáčkově? :-) Například Janáček - ten se u nás hraje hodně, často a rád… přiznejme si, že spíše pro cizince (srdečné pozdravy do Rakous) než pro „Moraváka“ (= asimilace okolních kolonií je v plánu).
Za nepochybně „shlédnutelné“ si dovolím doporučit Beethovenova Fidelia, který má premiéru 15.12.2002. Jak praví oficiální web Národního divadla Brno (www.ndbrno.cz): .„Beethoven sám kladl na toto své jediné operní dítko velký důraz a mnohokrát jej přepracovával, velmi podstatně a důkladně.“
Abychom „nevyšli ze cviku“, 7.2.2003 nás v opeře čeká Káťa Kabanová (Janáček), dílo dle subjektivního názoru velmi zásadní – předlohou se totiž stalo drama Bouře A. N. Ostrovského a Dostojevského Zápisky z mrtvého domu.
Co však nelze přehlédnout je opera Maškarní ples od G. Verdiho – v Brně se uvádí po mnoha letech a zřejmě je „na co se těšit“. Premiéra je plánována na 15.3.2003 a již dnes se urputně pracuje na dokonalých kostýmech (autor: Josef Jelínek, který tvořil též kostýmní dekorace pro Nabucco, Aidu, Toscu a mnoho dalších). V této souvislosti lze připomenout obnovenou premiéru Aidy (zřejmě 10. ledna) – princip „dání k ledu“, jinými slovy též rozdělení divadelní sezóny do „bloků“ (rozuměj: Tosca se hraje např. 4x do měsíce a potom „rok nic“). Tedy „chátrající Aida“ si zjevně vyžádala nové kostýmy, nové dekorace… (styl stejný, jen šrouby nebudou vrzat…).
Hovořili jsme o Maškarním plesu – jak je uvedeno na webu NDB: „Už samo drama má původ v historické události - zavraždění švédského krále Gustava III. - a tak se opera, ač byl její děj vylepšen romantickou milostnou zápletkou, dostala při svém uvedení do potíží s cenzory. Děj musel být přenesen ze Stockholmu do amerických kolonií a král byl nahrazen guvernérem. Tato varianta se natolik vžila, že dnes jen zřídkakdy bývá Maškarní ples inscenován ve své původní podobě - nakonec ani cenzoři nedokázali zničit dílo, jehož dramatickou stavbou, širokou škálou výrazů a mistrnou hudební charakteristikou osob dosáhl Verdi jednoho z vrcholů své tvorby.“
Tím jsme vyčerpali letošní operní premiéry – a nastupuje balet! Už 15.11. uvidíme Ivana Hrozného („made by Sergej Prokofjev“) – ano, přiznejme si, že označení ¨“historická freska“ je přesné a zřejmě zaujme i „nebaletního“ diváka.
Kromě činohry „Život za tři“ je vhodné připomenout premiéru 24.1.2003 – Carlo Goldoni: Treperendy. Název není zcela jednoznačný, hru lze nazvat též jako drbny, klepny, plkny, klevetnice a mnoho dalších… Leč! Goldoni je záruka úspěchu… Jeho Poprask na laguně - to je vskutku klasika pro mladé i starší – bez kompromisů.
K historicismu se hlásí premiéra 21.3.2003 – „Don Carlos, infant španělský“ (autor: Friedrich Schiller). Komu něco říká španělská válka s Nizozemím, láska, nenávist, odpovědnost, statečnost, zrada…, ten si přijde na své!
V činohře je třeba připomenout ještě premiéry Paula Claudela „KNIHA O KRYŠTOFU KOLUMBOVI“ (Premiéra 20. 6. 2003) a dále již zpěvohra (obecně zvaná operetou) - Václav Matějka - Zdeněk Barták „KRISTIÁN“ a Jacques Offenbach „KRÁSNÁ HELENA“ (Premiéra 21. 2. 2003).
Příjemné zažití duchovní stravy přeje Tomáš Tyl