zpet na index  
Časopis studentů Právnické fakulty MU v Brně
Menu
 +  úvod
 +  poslední info
 +  poslat vzkaz
 +  redakce
SMS
 +  SMS Eurotel
 +  SMS Paegas
 +  SMS Oskar
 
Ptáme se...
Studenti, hlasujte! - ankety byly přemístěny níže
 
Galerie a jiné
+ IS.MUNI.CZ
+ Právnická fakulta MU
 
Archiv
Číslo 33
Číslo 32
Číslo 31
Číslo 30
Číslo 29
Číslo 28
Číslo 27
Číslo 26
Číslo 25
Číslo 24
Číslo 23
Číslo 22
Číslo 21
Číslo 20
Číslo 19
Číslo 18
Číslo 17
Číslo 16
Číslo 15
Číslo 14
Číslo 13
Číslo 12
Číslo 11
Číslo 10
Číslo 09
Číslo 08
Číslo 07
Číslo 06
Číslo 05
Číslo 04
Číslo 03
Číslo 02
Číslo 01

Časopis: Octopus číslo 17
ČLÁNEK: Počet zobrazení 2160. (Sessions 2094)
Filmová škola trochu jinak
     

Letní filmová škola (LFŠ) v Uherském Hradišti letos oslavila pětadvacáté narozeniny. Přinesla pestrou směsici experimentálních, výtvarně zaměřených, dokumentárních a více či méně klasických hraných filmů (v popředí stály zejména filmy íránské). Jejich znovuožíváním ani recenzemi se zde zabývat nebudu. Při pobytu v Hradišti mě totiž velmi zaujal ještě jeden fenomén LFŠ, často neprávem opomíjený - a to tzv. Filmové listy. Jak jinak můžeme zpětně nasát atmosféru červencového festivalu než čtením tištěného (tedy nezměnitelného a neodvolatelného) záznamu bezprostředních pocitů diváků, režisérů, ale i redaktorů Filmových listů? Původní funkce těchto novin, zpravodajská, dnes ustoupila do pozadí a zbyly jen útržky útržků a výkřiky z šera uzavřených sálů. Nuže - dejme se do rozstříhávání a následného slepování historie.

První den. „Pětadvacet let existence LFŠ je určitý zlom, který by se měl odrazit v kvalitě festivalu a návaznosti na to nejlepší, co minulé ročníky představily,“ říká ředitel LFŠ J. Králík. Redaktorům přikazuje: „Budete uvolnění, v pohodě, budete pracovat v klidu a bez stresu. A když se nějakým intelektuálům nebude něco líbit, pak jsou to idioti.“ Laťka stanovena, pro pořádek. -- Režisér Menzel se omlouvá soudobé generaci studentů FAMU, které v loňských Filmových listech označil za „spratky, jejichž jedinou touhou ... je získat Oscara.“ -- Ivo Trajkov s minulostí „Kanárské spojky“ vzývá „Minulost“. -- Dozvídáme se o existenci literatury z oblasti pohlavního života našich předků - K.Obrátil, „Kryptadia“: „hádali sa čančuláři / která k..da najvíc váží / která váží půl páta / ta je najvíc chlupatá“. K dostání v kině „Hvězda“.

Druhý den. „Ten Chaplin byl kurva hrozný suchar ..., větší než tý Angláni a Skotí, tak ho vyhnali do té Ameriky a on si koupil kšandy, aby bylo švandy, a navštívil Andy, kurva,“ teoretizoval ... místní alkoholik. -- „Na přespání na zemi či levnou bufetovou stravu už jsou studenti vysokých škol zvyklí.“ -- Na otázku, proč všechny důležité íránské filmy vyprávějí o dětech, brilantně odpovídá znalec asijských kinematografií J. Blažejovský: „Snad proto, že někteří filmaři začínali v Institutu pro intelektuální rozvoj dětí a mládeže.“ -- V „Tančírně“ prý můžeme prožít významné momenty francouzských dějin. Ovšem s italským režisérem. -- Jakýsi P. Cekota hořekuje nad patologickou monotematičností Vlastimila Brodského a srovnává jej s Vladimírem Holanem.

Třetí den. Znalec díla A. Warhola, O. Klepsa, se svěřuje se svým hrdinstvím - téměř jako jediný vydržel sledovat v kuse Warholův osmihodinový film „Sleep“ ve Vídni. -- Místopředseda Mezinárodní federace filmových klubů tvrdí, že filmové kluby nejsou mrtvé. -- „Pelíšky“ jsou útulné, měkké a pohodlné, i díky aristokratovi Kodetovi. -- Íránský režisér Kiárostamí, autor filmu „Kde je dům mého přítele“, prý dokáže z ničeho vytvořit antické drama.

Čtvrtý den. Hlavní sponzor LFŠ vysílá pozorovatele, Bessela Koka, podle kterého „se snažíme nebýt tak agresivním monopolem, což je však velmi obtížné.“ -- Jistý JG píše, že Topolovy pódiové vtípky jsou čím dál infantilnější, ale přesto vám při prvních úhozech na klavír bude po zádech běhat mráz. -- KF zjišťuje, že film „Zvětšenina“ sice všichni znají, ale málokdo mu rozumí: „Jak podle reklamní šablonky vám čtyři z pěti budou něco blekotat o relativizaci hodnot a nepoznatelnosti pravdy, hluboké existenciální krizi a podobné pindy.“ -- Sochy P. Opočenského před kinem „Hvězda“ se líbí skoro všem. -- Inflace místa: křížovka s tajenkou. -- Filip Topol (viz výše) na koncertě tvrdí: „Všechny ty infantilní řeči myslím smrtelně vážně.“

Pátý den. Ředitel Králík chválí dokumentaristu Rychlíka, opěvujícího tradiční hodnoty Severomoravanů: „Člověk si u tvého filmu odpočine, Břeťo.“ -- Vzkaz vlevo nahoře: „Míchat modernistickou koncepci S. Freuda s postmodernou je úplná pitomost. Skoro jako Ofélie v bordelu.“ -- JG triumfuje tvrzením, že Mayburyho „Láska prokletá“ není tak úplně špatný film, když vyvolal takové množství rozličných názorů.

Šestý den. Režisér Peter Solan schizofrenikem není, byť by radši bral opak: „Vždy som bol sám sebou, nechtiac a nevediac o tom.“ -- Zlotřilý JG dostává co proto od uražené fanynky F. Topola, ale válka zřejmě ještě nekončí. -- Jinak na frontě klid.

Sedmý den. Tak pravil Vl. Korner: „Umění je vždycky o krok před námi.“ Z besedy s dotyčným vyplynulo, že pan Korner taktéž. „V roce 1990 jsem předpověděl, že toto století skončí tam, kde začalo, na Kosově poli.“ Korner na chvíli Nostradamem. „Věda je paskvil. To vědci vymysleli atomové bomby.“ Největší perla zazněla z mistrových úst přímo v kině „Hvězda“: „Jiné než (své) historické filmy neuznávám. Devadesátá léta nestojí za nic. Nové filmy nesleduji.“ -- Šéf správy filmových kopií: „Američané nám dodávají filmy na speciálních kotoučích s oskou, která se nedá použít na naše promítačky. Proto jejich filmy přetáčíme na tužce.“

Osmý den. Věra Chytilová hovoří jasně : „Jsou jenom muži a ženy. Když nejsem hermafrodit, jsem žena.“ K tomu dodává, že každý herec je nestoudný, až nakonec vůbec neví, že je blbý. -- Zaslechnutý rozhovor: „Měl by sis dát pozor, aby ses nestal závislý na své nezávislosti.“ -- MH si stěžuje na nedostatek přednášek a besed. -- „Svět je zkažený, tak proč by nebyly zkažené i Sedmikrásky,“ znovu se na scéně objevuje Chytilová.

Devátý den. Maďarská režisérka I. Enyedi nechce řešit svůj styl. -- Jako „the best of LFŠ“ je diváky vybrán film „Strach a hnus v Las Vegas“ od Terryho Gilliama. -- Film „Zelig“ (W. Allen) zaručuje „kuriózní zážitek sycený situační komikou se slušným intelektuálním základem.“ -- Ředitel Králík cítí z letošní LFŠ jen samé uspokojení. Všechno se povedlo. -- Novinář Honza oceňuje, že LFŠ je ze všech festivalů, které navštívil, nejpříjemnější. „Člověk nemusí čekat fronty na lístky, protože lístky tu žádný nejsou.“ -- Čtvrtníček odmítá žádost o rozhovor, protože jede lodí na pivo. -- Konec.

JAROSLAV ČERVENKA

    Hodnocení
Hodnocení
vynikající --[ 1 2 3 4 ]-- propadák
(hlasovalo 0 čtenářů)
   
Pro elektronický archiv zpracoval: TomášTyl
Octopus číslo 17

 

Chapadlo

OČIMA PRVÁKA

Z optiky studentových brýlí

Přípravný kurs

KRÁTKÝ PROCES

Rozhovor s prof. JUDr. Petrem Hajnem, DrSc.

Zpoza křa

Geneze jedné učebnice

K hodnocení výuky

KONZERVATISMUS Z BOŽÍ MILOSTI

Hledání léku pro nemocnou justici

Cukr a bič

Filmová škola trochu jinak

 


(c) Copyright Octopus 2001, 2002
 powered by juristic with partners