Obdarován kyticí červenou a bílou, s očima planoucíma za skly kulatých obrouček, rozradostněný spontánním přijetím jednoho z prvních autor-ských čtení s ukázkami z nového románu "Zapisovatelé otcovský lásky", odcházel Michal Viewegh z auly jihlavské VOŠ. Pozorní posluchači byli odvděčeni možností nahlédnout do Mistrova rozervaného nitra - MV je čerstvě rozveden, a tak látku pro svou knihu nijak složitě nehledal. Pravil, že román věnuje své čtrnáctileté dceři, které je však v tomto věku "záměrně o dvě čísla větší....., jen doufám, že v pětadvaceti jí nebude malý". Speciálně pak knihu, jak jinak, doporučil rozvedeným otcům. Určitým příslibem, co se týče kvality díla, se MV zdá být fakt, že spřízněný kritik Jiří Peňáz při čtení pasáží dle autora celkem groteskních zachoval kamennou tvář. Přemýšleje nad formou díla, označil MV román za jakýsi druh psychoanalýzy, kterou sám sobě pomáhá, ale snaží se brát ohled i na čtenáře.
Na přímé otázky, zda si tedy lze postavu hlavního hrdiny spojit s autorem, však MV odpověděl vždy vyhýbavě: "Stvořil jsem fikci, která se jeví jako skutečnost." nebo "Čtenář, který autora zná, je paradoxně hendikepován, ruší to iluzi vyprávění a neumožní příběh lépe pochopit." Román, který tedy "není krutě autobiografický" a jehož tématem danou pochmurnou atmosféru se MV úspěšně snažil ironizovat, by měl vyjít v dubnu péčí nakladatelství Petrov.
Evergreen besed čtenářů se spisovatelem, totiž otázka: "Jak jste začal psát?", se nevyhnula ani MV. Vězte tedy, že pro autora románů vydaných v tisícových nákladech stále zůstává nejvyšší dosud dosaženou metou první zveřejněná povídka na zadní straně Mladého světa s tučně vytištěným jménem autora. "V krušných dobách studií na VŠE jsem si vzpomněl na gymnaziální slohové práce. Tak dlouho mne tehdejší redaktor MS Petr Bílek /dnes šéfredaktor Reflexu - pozn. aut./ vyhazoval, až mi jednu povídku otiskl."
Protože se MV dobrovolně vzdal spolupráce na scénáři filmů Báječná léta pod psa a Výchova dívek v Čechách, jejichž předloh je autorem, mohl oba filmy hodnotit pouze jako nezúčastněný pozorovatel: "...myslím si, že někdy by ta postava říkala něco úplně jinak, ale můžu si za to sám,....Aňa /Geislerová, ve Výchově dívek v Čechách - pozn. aut./ je trošku ten typ, vztah otce a dcery je uvěřitelný,....smůla, že byly obě premiéry v rozmezí dvou měsíců /původně plánováno 1,5 roku - pozn. aut./,.....byl bych rád, kdyby už nikdo nic netočil." Čestmír Kopecký, potažmo tedy Česká televi-ze, však již projevil zájem o koupi filmovacích práv i na nový román.
MV si témata pro literární zpracování vede ve zvláštních "složkách", z nichž té nejtlustší posléze věnuje největší pozornost. Momentálně pracuje na knize povídek /"...i když román je výzva!"/ a řeší dva zásadní problémy - zda není troufalost téma "vytřískat jen na povídku" a zda pod tíhou dosud mu udělených nálepek nevydá knihu pod pseudonymem. Pseudonymem ve smyslu: Pozor, tohle by mělo být něco jiného než doposud! Nechme se překvapit.
-malá-