Vydal jsem se opět za kulturou. Premiérový americký film Bídníci (nefalšovaný anglický název „Les Misérables“) sliboval dle předpremiérové kampaně jedinečný zážitek. Mám rád Jeana Valjeana Jeana Gabina i Lino Ventury. Zamiloval jsem si i stejnojmenný muzikál. A tak mě docela zajímalo, jak si s hlavní rolí poradí Liam Neeson, známý to podnikatel Schindler ze Spielbergova trháku.
Film se odvíjel s neskrývanou americkou skromností a smyslem pro psychologii postav. Rázný náboj nabral již v úvodu, kdy po nezbytné večeři u chudého altruistického biskupa, Jean Valjean tohoto dobrotivého muže nejen obral o rodinné stříbro, ale přišil mu navíc pořádnou ránu. Biskup mu pak na oplátku daroval svícny a se šibalským úsměvem mu sdělil, že si koupil jeho duši (ďáblík jeden!)..
Těžkých dvacet let života odvála jedna noční můra a pak už jen samá pozitiva a životní jistoty. Javair se nastěhoval ke starostovi Madlainovi na okrsek, Valjean se přiznává ke své totožnosti před soudem, svobodná matka umírá na zhoubnou chorobu a exstarosta poté, co fyzicky zneškodnil všetečného komisaře, prchá pro její Kozetku. Tu mazaně získává zcela zdarma.
Zcela novou podobu pak získává poslední dějství příběhu. Přibývá zasněných pohledů na město a úměrně tomu ubývá zápletek a postav (Eponinu chudáčka jsme objevili pouze v závěrečných titulcích, z filmu se nám vytratila). Márius, který na rozdíl od Hugova románu povýšil až na šéfa odbojníků, vypadal dle vyjádření zúčastněné kolegyně jako typické homosexuál. Zato Kozetka měla páru. Když jí Valjean zjevil pravdu o svém pohnutém životě, rozhodně se za něj postavila a zapřela jeho přítomnost před policií. Zcela bezprizorně bránila i svého milého, když je odhalil všudypřítomný Javair - vytáhla překvapenému komisaři jeho vlastní pistoli a bez zachvění ji namířila na jeho spánek. Takového kovboje ve svém revíru asi nečekal..
Bojůvky na závěr nebyly tak zlé, pěkný ohňostroj. Valjeana s Máriem přes rameno pak Javair hrdě zatknul. Valjean mu vysvětlil, že Márius za nic nemůže a že on bere na sebe všechnu odpovědnost. Poté, co Mária přátelsky odvezl věrné Kozetce, aby se o něj postarala, uvažoval jsem, jak nyní režisér dosáhne závěrečné scény srdceryvného smíření a konejšivé smrti. Jednoduše - vypuštěním této pro moderní Američany nezajímavé scény. Zato závěrečnou smrt Javaira si vychutnal s několikanásobným repete. A Valjean jako správný obchodník Schindler se vítězoslavně ušklíbl a odkráčel. Jak geniální!