zpet na index  
Časopis studentů Právnické fakulty MU v Brně
Menu
 +  úvod
 +  poslední info
 +  poslat vzkaz
 +  redakce
SMS
 +  SMS Eurotel
 +  SMS Paegas
 +  SMS Oskar
 
Ptáme se...
Studenti, hlasujte! - ankety byly přemístěny níže
 
Galerie a jiné
+ IS.MUNI.CZ
+ Právnická fakulta MU
 
Archiv
Číslo 33
Číslo 32
Číslo 31
Číslo 30
Číslo 29
Číslo 28
Číslo 27
Číslo 26
Číslo 25
Číslo 24
Číslo 23
Číslo 22
Číslo 21
Číslo 20
Číslo 19
Číslo 18
Číslo 17
Číslo 16
Číslo 15
Číslo 14
Číslo 13
Číslo 12
Číslo 11
Číslo 10
Číslo 09
Číslo 08
Číslo 07
Číslo 06
Číslo 05
Číslo 04
Číslo 03
Číslo 02
Číslo 01

Časopis: Octopus číslo 13
ČLÁNEK: Počet zobrazení 2780. (Sessions 2656)
Bídní Bídníci
     

„To je dlažební kostka?“ - „Hm, to bude dlažební kostka…“ dumaly nejspíše ženy budující barikádu prohlížejíce si zdlouhavě každý žulový kvádřík. Ve Spojených státech asi dlažební kostky nemají.

Vydal jsem se opět za kulturou. Premiérový americký film Bídníci (nefalšovaný anglický název „Les Misérables“) sliboval dle předpremiérové kampaně jedinečný zážitek. Mám rád Jeana Valjeana Jeana Gabina i Lino Ventury. Zamiloval jsem si i stejnojmenný muzikál. A tak mě docela zajímalo, jak si s hlavní rolí poradí Liam Neeson, známý to podnikatel Schindler ze Spielbergova trháku. Film se odvíjel s neskrývanou americkou skromností a smyslem pro psychologii postav. Rázný náboj nabral již v úvodu, kdy po nezbytné večeři u chudého altruistického biskupa, Jean Valjean tohoto dobrotivého muže nejen obral o rodinné stříbro, ale přišil mu navíc pořádnou ránu. Biskup mu pak na oplátku daroval svícny a se šibalským úsměvem mu sdělil, že si koupil jeho duši (ďáblík jeden!)..

Těžkých dvacet let života odvála jedna noční můra a pak už jen samá pozitiva a životní jistoty. Javair se nastěhoval ke starostovi Madlainovi na okrsek, Valjean se přiznává ke své totožnosti před soudem, svobodná matka umírá na zhoubnou chorobu a exstarosta poté, co fyzicky zneškodnil všetečného komisaře, prchá pro její Kozetku. Tu mazaně získává zcela zdarma.

Zcela novou podobu pak získává poslední dějství příběhu. Přibývá zasněných pohledů na město a úměrně tomu ubývá zápletek a postav (Eponinu chudáčka jsme objevili pouze v závěrečných titulcích, z filmu se nám vytratila). Márius, který na rozdíl od Hugova románu povýšil až na šéfa odbojníků, vypadal dle vyjádření zúčastněné kolegyně jako typické homosexuál. Zato Kozetka měla páru. Když jí Valjean zjevil pravdu o svém pohnutém životě, rozhodně se za něj postavila a zapřela jeho přítomnost před policií. Zcela bezprizorně bránila i svého milého, když je odhalil všudypřítomný Javair - vytáhla překvapenému komisaři jeho vlastní pistoli a bez zachvění ji namířila na jeho spánek. Takového kovboje ve svém revíru asi nečekal..

Bojůvky na závěr nebyly tak zlé, pěkný ohňostroj. Valjeana s Máriem přes rameno pak Javair hrdě zatknul. Valjean mu vysvětlil, že Márius za nic nemůže a že on bere na sebe všechnu odpovědnost. Poté, co Mária přátelsky odvezl věrné Kozetce, aby se o něj postarala, uvažoval jsem, jak nyní režisér dosáhne závěrečné scény srdceryvného smíření a konejšivé smrti. Jednoduše - vypuštěním této pro moderní Američany nezajímavé scény. Zato závěrečnou smrt Javaira si vychutnal s několikanásobným repete. A Valjean jako správný obchodník Schindler se vítězoslavně ušklíbl a odkráčel. Jak geniální!

-béďa-

    Hodnocení
Hodnocení
vynikající --[ 1 2 3 4 ]-- propadák
(hlasovalo 10 čtenářů)
   
Pro elektronický archiv zpracoval: TomášTyl
Octopus číslo 13

 

Rozhovor s  panem Josefem Bejčkem, děkanem PrF MU

JUDr. - titul za všechny prachy.

Myslíte pozitivně, nebo pozitivisticky?

O jedné konferenci

OSCAR NEBUDE

Ke stylu odbornému ...

Make room, make room!

Na Kapitol

ŠAVLOVAČKA NAD ZÁSTAVNÍM PRÁVEM

HOSPODY

JAK SE ŽIJE…

Ad Bludný kruh

Bídní Bídníci

Češi, národ bez budoucnosti?

 


(c) Copyright Octopus 2001, 2002
 powered by juristic with partners