Bez brýlí
Je to sranda. V televizních zprávách (na libovolném programu) proběhne událost a k dvacetisekundovému komentáři je přizván nezávislý odborník. Teď mi skutečně nejde o to, do jaké míry to, co odborník řekne, má hlavu a patu. Jsem fascinován fenoménem nezávislého experta.
Za elitu mediálně exponovaných nezávislých odborníků lze považovat skupinu ekonomických analytiků víceméně liberální orientace v čele se sympatickým Petrem Zahradníkem (jeden novinář nedávno vyjádřil obavu, že mu Zahradník vyskočí i doma z lednice). Patří sem mladí pánové jako Singer, Sýkora (sexy úsměv) nebo liberální gladiátor Ševčík. Politologickou jedničkou byl po léta Jiří Pehe, kterého jeho nezávislost dovedla až na Hrad.
Jak se však člověk stane nezávislým odborníkem? Jak získá privilegium pronést v televizním prime-timu kouzelnou větičku „rozpočet je poněkud nadhodnocený“? Skoro se zdá, že ani není nezbytné, aby jeho zaměstnavatel byl významným inzerentem kanálu. Říká se, že jde pouze o řetězení příznivých okolností typu kámoš z gymplu začal dělat ve zpravodajství. Každopádně zde platí základní motto mediální kariéry: jakmile tam jste – jste tam.
A švenk k reklamě. Reklamní vody rozvlnila sodovkárna TOMA: zpoceného Srstku sedícího pod slunečníkem na poušti orámuje slogan „Naturu na tůru!“. Reklamní veřejnost se nevídaně sjednotila v hodnocení, které snad lze přirovnat jen k jednotné anti-vieweghovské frontě českých literárních kritiků.
Je asi pravda, že reklama zrovna dvakrát duchaplná není. Co ale říct na to, že prodej Natury po startu kampaně dramaticky vylétl vzhůru? Stojí kreativita (reklamní zaklínadlo) a trh (obchodní zaklínadlo) skutečně proti sobě? Nebo nad sebou? Napadají mě tucty idiotských reklam na prací prášky, které se vysílají prostě proto, že zabírají. Lépe než cokoliv jiného. Základní aritmetika: vysílá se jenom to, co prodává. Takže chvála cílové skupině.
Nezbývá tedy než si na závěr zase povzdechnout nad geniálně kreativní komercí Oskarovou a před zprávami si dát dva aspiriny.
Čím že jsme je zapili?
Milan Vacík
Ed.: Prosím o zalámání do jediného sloupce (je to tzv. sloupek) a o zachování kurzívy na vyznačených místech.