Z New York Timesů
Od 6. 10. 1998 nabízí Právnická fakulta Konkordské university ( Concord University, USA ) program čtyřletého studia práva prostřednictvím Internetu. Představitelé university ovšem čelí útokům stran zastánců konvenčního způsobu výuky. „Mohou virtuální hodiny naučit studenta vyjadřovat se kultivovaně a myslet jako právník?“, ptají se odpůrci programu. Jeho iniciátoři jsou přesvědčeni, že ano, ale ostatní si nejsou tak jisti.
Konkordská universita zamýšlí vybírat $ 4.200 školného ročně, což je pouhým zlomkem částky, kterou zaplatí student university z „cihel a malty“ ( tedy od $ 6.500 do $ 26.000 ročně).
Programem chtějí oslovit především pracující a ostatní, kteří nemohou pravidelně docházet do třídy, avšak touží po právnickém vzdělání a navíc jsou ochotni ho dosáhnout na neakreditované škole ( akreditaci provádí ABA, tj. American Bar Association, něco jako naše Advokátní komora. Tato organizace rovněž sestavuje testy pro tzv. bar examination, která je zkouškou znalosti práva příslušného státu, ve kterém již vystudovaný profesionál hodlá právo praktikovat, pozn. redaktora ). Jack R. Goetz, děkan fakulty, která má svoji základnu v Los Angeles, říká, že od minulého týdne, kdy byl úmysl tento program otevřít zveřejněn, obdržela škola na 2000 dotazů od potenciálních studentů a tucty přihlášek ke studiu.
„Existuje mnoho lidí, kteří chtějí právnické vzdělání a nemohou se přitom v pět odpoledne spakovat, opustit kancelář a mašírovat na večerní hodiny“, říká Goetz. Též se domnívá, že technologie může nahradit průběh konvenčního vyučování. Konkordský program je založen na videopřednáškách profesorů právnických fakult, doplněný standartními učebnicemi a diskusemipo telefonu, přes e-mail či ve virtuálních učebnách.
Carl C. Monk, výkonný ředitel asociace amerických právnických fakult, patří mezi ty, kteří se táží, zda-li může kybernetické studium nahradit skutečnou školní docházku v případě právní vědy. Zdůrazňuje, že právnické školy nabízí studentům možnost pracovat pod dohledem se skutečnými nebo simulovanými klienty. To je zkušenost, která vyžaduje kontakt tváří v tvář.
Ale ještě důležitější je fakt, říká Monk a jemu podobní, že esenciálním úkolem právníckých škol je naučit studenta rychle uvažovat a odpovědět. Stále velmi obvyklou je Sokratova metoda vyučování, kdy profesor klade zkušební otázky, aby na ně dostal promptní a dobře promyšlenou odpověď. V soudní síni nelze odbýt soudcovu otázku odpovědí:“Dejte mi den či dva, já si to nalistuji na webové stránce“, říká James L. Hoover, profesor Právnické fakulty na Kolumbijské universitě.
Goetz oponuje tím, že jejich program může naučit studenta čistému myšlení prostřednictvím požadavků kladených na písemná vypracování zadání a výzkumu. Navíc se ptá, jak často se vlastně student dostane do přímé výměny názorů s učitelem.“Dnes jsou přednáškové sály přecpány 110 studenty, přičemž jeden z nich je zaměstnán dialogem s vyučujícím.“
Jen jedna věc je jasná. Představitelé Konkordské university nepočítají s požehnáním ABA ( viz výše ). Studenti, kteří promují na jedné ze 182 škol uznaných ABA, mohou složit bar examination ( viz výše ), po jejímž vykonání získají licenci k praktikování právnického povolání.
Studenti, kteří vystudují na Konkordské universitě, budou tedy čelit určitým překážkám, chtějí-li se skutečně právu věnovat v praxi. Dle Goetze jim ovšem bude umožněno složit tzv. California Bar Examination, která je předpokladem pro praktikování práva v tomto státě, pokud před tím projdou u „baby bar“, která čeká studenty neakreditovaných škol na závěr prvního ročníku.
Pokud budou chtít pracovat jako právníci i jinde, budou oprávněni složit tuto zkoušku v 10 až 15 státech po 3 až 10 leté praxi v Kalifornii.
„Nesoutěžíme s ABA, právnickými školami ani se všemi Harvardy a Yely světa. Chceme nabídnout právnické vzdělání lidem, pro které je jinak nedostupné.“
-wudy-