zpet na index  
Časopis studentů Právnické fakulty MU v Brně
Menu
 +  úvod
 +  poslední info
 +  poslat vzkaz
 +  redakce
SMS
 +  SMS Eurotel
 +  SMS Paegas
 +  SMS Oskar
 
Ptáme se...
Studenti, hlasujte! - ankety byly přemístěny níže
 
Galerie a jiné
+ IS.MUNI.CZ
+ Právnická fakulta MU
 
Archiv
Číslo 33
Číslo 32
Číslo 31
Číslo 30
Číslo 29
Číslo 28
Číslo 27
Číslo 26
Číslo 25
Číslo 24
Číslo 23
Číslo 22
Číslo 21
Číslo 20
Číslo 19
Číslo 18
Číslo 17
Číslo 16
Číslo 15
Číslo 14
Číslo 13
Číslo 12
Číslo 11
Číslo 10
Číslo 09
Číslo 08
Číslo 07
Číslo 06
Číslo 05
Číslo 04
Číslo 03
Číslo 02
Číslo 01

Časopis: Octopus číslo 26
ČLÁNEK: Počet zobrazení 12708. (Sessions 12087)
Pedagogické minimum jako PVP?
     

Pedagogické minimum jako PVP?

Začnu prozaicky: dne 13.března se ve fakultním akademickém senátu projednával mimo mnohé jiné studijní plán na příští rok. V zápisu z onoho zasedání je napsáno mimo jiné, že vedle zavedení nových dvou PVP – Contract Law a Základy práva Polské republiky –vznesla studentská komora návrh na zařazení předmětu s pracovním názvem ,,Pedagogické minimum“.Vzhledem k tomu, že jsem (jako předkladatel) tento návrh předem nekonzultoval s větším počtem spolustudentů, chtěl bych alespoň zde něco sdělit o tomto (zatím neexistujícím) předmětu, jehož zavedení jsem navrhoval.

Výchozí myšlenka je asi taková: připadá mi jako dobrý nápad, aby absolventi naší fakulty měli možnost své vědomosti o právu předávat (třeba) i na středních školách. To má tři konkrétní důvody.

První důvod: pokud sledujete politiku nejen filosoficky, jistě vám neušla existence Bílé knihy Ministerstva školství atd. Kromě mnoha fascinujících bludů a idealistických představ ministerského teamu přinesla i celkem zajímavý nápad ohledně povinné výuky „základů práva“ na středních školách. Tu je ovšem nějak personálně zajistit (na to MŠMT velkoryse nepomýšlí) a absolventi pedagogických fakult (občanská výchova), kteří mimochodem rozsahem svého právnického vzdělání ovládnou znalosti frekventanta přípravného kursu na PrF, to asi všechno nezvládnou. Že by my...?

Druhý důvod: i sami vyučující nás nějakou dobu povzbuzují v tom ohledu, že v právnickém oboru stejně práci neseženeme. Je pravda, že vlivem zákonů se stala místa notářů, soudců a („díky“ aktivitám advokátní komory) advokátů fakticky dědičnými, na cechovním základě – tak aktuálním pro 21.století a „společnost rovných šancí“. Je pravda, že podle statistik absolventi právnických fakult začínají plnit fronty na úřadech práce. A koneckonců, podle některých má diplom z naší fakulty jen velmi, velmi malou cenu (více viz minulý Octopus a článek Medvědí služba, začínající odvážným výkřikem „trhám index!“). Co s tím? Že by učit...?

Třetí důvod: nejeden ze studentů práv se hlásil (a kdekdo se i dostal) na pedagogické fakulty. Nemyslím si, že by nás všechny k tomu vedl jen pragmatismus a strach z toho, že bychom se po maturitě nedostali na nějakou VŠ (riskovat výčitky svědomí, výčitky rodičů, nutnost jít na vojnu, hledat si práci anebo starého, tlustého, bohatého snoubence...). Věřím tomu, že někdo z nás učit chtěl nebo si alespoň mlhavě dovedl představit, že by takovou činnost vykonával. Je ale dobré mít ten papír...

Jsem přesvědčený, že zamávat řediteli střední školy s papírkem „absolvoval pedagogické minimum“ by nemuselo být špatné – rozhodně lepší, než čekat na zmíněném úřadě práce, natož dělat do smrti poskoka (rozuměj praktikanta/koncipienta) v advokátní kanceláři, protože si advokátní komora myslí, že advokátů už je dost. A taky: přes právnický cynismus je hezká představa předávat ostatním vědomosti (a nechat se za to platit či obdivovat).

Velmi vstřícně se k návrhu postavilo vedení fakulty – jak to „staré“ (prof. Bejček), tak to „nové“ (doc. Svatoň) a zejména „evergreenové“ (doc. Rozehnalová – nic osobního, paní proděkanko, nemíním tím, že jste zelená). Ukazují se různé modely, kterak kýžené minimum a osvědčení získat – od principu reciprocity služeb s PedF po placený kurs na FF. O doplnění vzdělání se přihlásili i někteří z mladších vyučujících (žádost vedená dr. Kuhnovou) a rýsuje se možnost, že by se něco dalo dělat už od nejbližšího podzimního semestru. Od studentů se žádá minimálně zájem, vstřícnost – případné otázky směřujte na mě.

Vždyť je to zajímavá představa, zkusit jednou sedět za katedrou a prohodit známé „Nechcete to sem jít povídat místo mě?“ nebo „Pro sebe to neříkám!“ či „No prosím, já se taky rád(a) pobavím!“ a další průpovídky, jaké od dětství slýcháváme od milých učitelů...? Ale vážně: Pedagogické minimum je (snad) dobrý nápad a doufejme, že se i k nám někdy dostane. Chceme-li...

Přemysl Matějček

(matejcek@mail.muni.cz)

    Hodnocení
Hodnocení
vynikající --[ 1 2 3 4 ]-- propadák
(hlasovalo 18 čtenářů)
   
Pro elektronický archiv zpracoval: TomášTyl
Octopus číslo 26

 

Chapadlo

FOTOGRAFICKÝ EXKURZ: Konference ,,Elektronický obchod v českém a evropském horizontu" (5.4.2001)

FOTOGRAFIE: Studentský koncert 10.4.2001 spojený s výstavou

FOTOGRAFICKÝ EXKURZ: Otevírání Moravské zemské knihovny

Poznámky a posměšky o povaze právníkova povolání

Boj o život

Hračka je mrtvá

KDO ŘÍKÁ, ŽE MARIHUANA JE ŠPATNÁ, JE IDIOT

Z údolí až na vrchol

SVĚT PODLE PARALAXY

Ke mně má každý dveře otevřené - Rozhovor s doc. Janem Svatoněm

Ten ho má a ten ho nemá aneb Pojišťování osob u nás

Úřednické právo

Další změny systému přidělování kolejí?

JUDr. Šašek*

JAK SE ŽIJE S JAZYKOVOU VÝBAVOU

Hospody

Co nás trápí...

Okradená noc

Magisterka

Ed Fagan a Temelín

Zachyceni v Síti

Tvorba a svoboda člověka

Chtěli jsme se zeptat

MORAVSKÁ ZEMSKÁ KNIHOVNA

OTEVŘENÍ MZ KNIHOVNY ANEB BYLI JSME PŘI TOM

Pedagogické minimum jako PVP?

Moravská zemská knihovna aneb Chtěli jsme se zeptat...

 


(c) Copyright Octopus 2001, 2002
 powered by juristic with partners